Een groot deel van de Nederlandse toeristen gaat met de eigen auto naar Tsjechië. Dankzij de uitstekende snelwegen in Duitsland bereik je gemakkelijk binnen een dag de Duits-Tsjechische (of Oostenrijks-Tsjechische) grens. De exacte duur hangt af van de vertrekplaats in Nederland, je einddoel in Tsjechië, de weersomstandigheden en de verkeersdrukte. Vooral tijdens de vakanties kan het weleens druk zijn op de wegen. In de wintermaanden is het vooral het weer dat een negatieve rol kan spelen in de reisduur. Op deze pagina lees je alles over het autorijden naar en in Tsjechië.
De route naar Tsjechië voert altijd door Duitsland. Mogelijk komt daar op het laatst nog een stukje Oostenrijk bij als je in het zuidwesten moet zijn. Wie door Duitsland reist die moet er gedurende het winterseizoen rekening mee houden dat bij winterse omstandigheden winterbanden verplicht zijn. Het is sowieso beter om in de wintermaanden winterbanden onder de auto hebben liggen. Deze zorgen bij kou, sneeuw en ijs voor meer grip en een kortere remweg. Waar je in Duitsland ook rekening mee moet houden dat is met het feit dat op een redelijk deel van de snelwegen er geen snelheidslimiet heerst. Dat is aangenaam voor diegene die hard wil rijden zonder daarbij kans te maken op snelheidsboetes.
Waar Nederlandse automobilisten goed op moeten letten is dat er geen auto met een enorm snelheidsverschil op de linkerbaan aangereden komt op het moment dat men in wil gaan halen. Goed kijken bij een inhaalmanoeuvre en zeker in Duitsland niet onnodig links blijven rijden. Nog een laatste feitje waar je rekening mee moet houden op de Duitse Autobahn: de afstanden tussen pompstations zijn in de regel veel langer. Soms is de afstand tot de volgende pomp meer dan honderd kilometer. Wel iets om in je achterhoofd te houden als je met een bijna lege tank rijdt.